Sfeerfoto van Jaaroverzicht

Jaaroverzicht

De programma's waarmee BNNVARA zaken in beweging bracht in 2019.
Jaaroverzicht

Contentdirecteur Gert-Jan Hox over 2019

16 dec 2019
Schermafbeelding 2020-01-07 om 21.15.55
Als dé progressieve omroep van Nederland kijken we graag vooruit, maar aan het begin van het jaar kijken we even om zodat we kunnen zien wat we met elkaar in beweging hebben gebracht; hoe we samen hebben voor vooruitgang en verandering gezorgd.

Een jaaroverzicht is daarbij slechts het topje van de ijsberg. Velen zullen zich Nemr herinneren die mede dankzij #BOOS in zijn “eigeland” Nederland mocht blijven, de campagne #Regelhet van Kassa die ervoor zorgde dat de minister een actieteam in het leven heeft geroepen om problemen met medische hulpmiddelen op te gaan lossen en de uitzending van Zembla die aantoonde dat de koninklijke familie na het overlijden van prinses Juliana een onrechtmatige deal met de fiscus heeft gesloten over haar nalatenschap.

Maar tussen het al het grote nieuws maakten we het afgelopen jaren ook het verschil op veel andere vlakken. Met ons programma ‘Ik Durf Het Bijna Niet Te Vragen’ zorgden we voor meer begrip voor bijvoorbeeld daklozen en mensen met een alcoholverslaving. 3FM-dj Sander Hoogendoorn stak de leraren van Nederland een hart onder de riem door tijdens de staking de grootste opvang van het land te regelen en we maakten euthanasie onder jongeren bespreekbaar in de aangrijpende documentaire ‘Veda beslist zelf’.

Het zijn slechts een paar voorbeelden uit het programma-aanbod van BNNVARA in 2019. Er is te veel gemaakt om in deze inleiding te vangen en ook het volledige jaaroverzicht kan nooit recht doen aan alle spraakmakende content die er is gemaakt. Toch geeft het een glashelder beeld waar we als omroep voor staan. We stellen media in dienst van de samenleving die we voor ogen hebben: open, gelijkwaardig en rechtvaardig. Daar steken onze makers hun iedere dag weer hun nek voor uit. Dat deden we in 2019. Dat doen we in 2020. En dat zullen we blijven doen.

Gert-Jan Hox en Lonneke van der Zee
Directeur Content en Algemeen Directeur a.i.

Meer over dit onderwerp