Nederlandse investeerders steken hun geld bijna uitsluitend in
start-ups van mannen. Maar liefst 94,3 procent van de investeringen gaat naar
start-ups die volledig bestuurd worden door mannen en slechts 0,8 procent gaat
naar bedrijven waar een vrouw aan het hoofd staat. En dat terwijl 17 procent
van alle Nederlandse start-ups een vrouwelijke (mede-)oprichter kent. Uit
diverse onderzoeken blijkt echter dat start-up-bedrijven met vrouwen in de top consequent
beter presteren. Ook blijft er veel economisch potentieel onbenut, omdat er
alleen wordt geïnvesteerd in producten van mannen voor mannen, terwijl de helft
van de bevolking uit vrouwen bestaat.
In ‘It’s a man’s world’ onderzoekt Sophie Hilbrand de onzichtbare
bias die aan dergelijk gedrag ten grondslag ligt. Het is een sociaal experiment
waarbij de rollenpatronen worden omgedraaid. In Nederland blijft de
maatschappelijke discussie over economische en sociale ongelijkheid vaak steken
in verontwaardiging enerzijds en bagatellisering anderzijds. In de uitzending van DWDD vertelde Sophie Hilbrand dat ze meer geïnteresseerd is in de onderliggende oorzaken, zoals de onzichtbare verwachtingen
die de maatschappij aan zowel mannen als vrouwen oplegt. Wij vroegen haar wat ze daar precies mee bedoelt.
“Kijk, het gaat nergens over schuld. Wat je ziet is dat deze
investeerders leiderschap herkennen in mannen, omdat dat is wat ze om zich heen
zien en dat is wat ze zelf zijn. Als er een CFO wordt gezocht kan een vrouw met
een zwaar CV zich vaak nog wel in de kijker spelen, maar als het gaat om het intuïtief
beoordelen van leiderschapskwaliteiten wordt vaker gedacht dat een man die
heeft.”
Mensen zijn zich vaak niet bewust van hun bias, maar dat
betekent niet dat overtuigingen niet diepgeworteld zijn:
“Veel mensen zullen niet hardop uitspreken, maar stiekem wel
geloven, wat iemand als Thierry Baudet zegt over ‘wat de vrouwtjes eigenlijk
willen’. Er is weinig bereidheid om de eigen bias te erkennen, laat staan te
bestrijden. En dat werkt op alle fronten door. Je ziet dat mannen vaak al staan te juichen als ze een dag per week op het schoolplein staan. En
vrouwen blijven vaak te lang twijfelen over of ze iets wel kunnen voordat ze
zichzelf voor een topfunctie naar voren schuiven. Vergeet ook niet dat wij pas
de eerste generatie zijn die massaal zijn blijven werken na het krijgen van
kinderen. Onze moeders werden vaak nog ontslagen zodra de eerste onderweg
was.”
Hoe kunnen mensen, en in dit geval investeerders, dat
verwachtingspatroon doorbreken?
“Houd er rekening mee dat deze aannames er zijn en durf er
voorbij te kijken. Er zijn wel bedrijven die uitspreken een meer diverse
samenstelling te willen, maar ook zij maken het in de praktijk vaak niet waar
omdat de mensen die erover gaan in dezelfde aloude valkuilen trappen. Je kunt
diversiteit niet afdwingen met een token vrouw of persoon van kleur. Uit
onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen pas van de heersende norm durven af te
wijken en voor hun eigen ideeën opkomen wanneer ze in een groep van tien met
zijn drieën of meer zijn. Zijn ze alleen of met zijn tweeën, dan is het effect
nihil.”
Kijk de eerste aflevering van It's a man's world hier terug.