BNNVARA
Een eerlijk en gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Waarom is homogenezing nog steeds niet verboden?

9 jun 2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1002 keer bekeken
nagesh-badu-nSn5Labyy-M-unsplash
Er komt voorlopig geen verbod op homogenezingstherapie, hebben demissionaire ministers Grapperhaus, De Jonge, Van Engelshoven en Ollongren laten weten. Waarom niet?

Wouter Huisje is twaalf jaar oud wanneer hij het zeker weet: hij valt op jongens. ‘Ik had een klasgenoot en die vond ik heel leuk. Dat was een jongen. Dat is ook oké i guess (…) ik dacht: ik ben verliefd en dat voelt fijn', aldus Huisje in Spijkers met Koppen. Maar zo dacht niet iedereen erover. Huisje groeit op in een reformatorische omgeving. ‘Ik zat op een reformatorische school. Eigenlijk geloofde mijn hele omgeving op die manier.’ En dat heeft al snel invloed op zijn seksualiteit. ‘Hun opvatting was eigenlijk: je mag het wel zijn, maar je mag het niet 'doen'.'

Naarmate Huisje, met de jaren, serieuzer gaat geloven, komt er een moment waarop dit ook voor hem verandert. ‘Ik zat in de kerk, ging naar een preek waarin homoseksualiteit genoemd werd. Dat raakte mij.’ Naast hem zit een leider van de jeugdclub van de kerk, die met een bijzonder voorstel komt. ‘Hij zei: “Ik heb een vriend en die wás dat ook. God kan dat veranderen. Hij heeft jouw als hetero gemaakt.”' Huisje is in eerste instantie sceptisch, maar na een ontmoeting met die ene vriend verandert dat. ‘Hij was het levende bewijs, gecombineerd met het idee dat God almachtig is en Hij dit blijkbaar niet zo wil. Daarbij staat het in de Bijbel. Ik vond het allemaal heel logisch.’ Dit lijkt Huisje de perfecte oplossing voor zijn ‘probleem’.
Topje van de ijsberg
Die ‘genezing’ is natuurlijk een fabeltje, concludeert Astrid Oosenbrug, van COC Nederland, in Spijkers met Koppen. ‘Dat je ergens van zou moeten genezen is kwakzalverij.’ Maar wel kwakzalverij die nog veel te vaak wordt toegepast, zo blijkt uit een rapport, op initiatief van de politiek. In dat rapport wordt gesproken van achtenzestig personen die hiermee te maken hebben gehad. ‘Het topje van de ijsberg’, volgens Oosenbrug. ‘Wij krijgen bij het COC bijna dagelijks e-mails van mensen die dit ondergaan hebben of nog aangesproken worden op deze manier.’

Demonen
Huisje kreeg een boekje: het bevrijdingspastoraat. ‘Want het idee is dat je bezeten bent door een demon. Je bent eigenlijk hetero, maar die demon heeft zich aan jou vastgeklemd en geeft je al die verleidingen’, legt Huisje uit. In dat boekje staan opdrachten waarmee Huisje zelf moet uitvinden waarom die demon zich aan hem heeft vastgeklemd; deze conclusies moet hij vervolgens op tafel leggen tijdens een sessie. ‘Dan gaan ze voor je bidden. (…) ze legden hun handen op mij en zeiden vervolgens dat de demon weg was. Maar het eerste waar ik aan dacht was die jongen, en die vond ik nog steeds heel erg leuk’, vertelt Huisje.

Wanneer hij zijn twijfels uitspreekt over het succes van de ‘genezing’ – omdat hij dus nog steeds verliefd is op zijn klasgenootje – wordt hem gevraagd of hij het dan wel echt wil. ‘Dat is het gemene ervan. Toen werd er tegen mij gezegd: “Misschien duurt het dan wat langer voor het werkt, je moet tegen de demonen blijven vechten en alle verleidingen blijven weerstaan.” Zelfs naar een jongen kijken was al een zonde.’

Depressie & stressstoornis
Veel mensen ervaren hier jarenlang de nasleep van. ‘Ik ken twee mensen die – nu nog – met een posttraumatische stressstoornis door het leven gaan. En ik weet dat de jongen die mijn voorbeeld was er later ook van teruggekomen is, en enorm depressief is geraakt. Hij is uit de geloofsstroming gestapt en heeft nu gelukkig een hele leuke vriend.’ Kortom: de gevolgen zijn groot.

Meerderheid
Om die reden wil het COC en een groot deel van de Tweede Kamer deze praktijken verbieden. Maar vooralsnog is dat niet gelukt. ‘Dit is door tien partijen onderschreven; een overgrote meerderheid wil dit. Maar nu wordt gezegd: we laten dit aan een volgend kabinet’, vertelt Oosenbrug. ‘Het COC vraagt dit al negen jaar, samen met christelijke organisaties en moslimorganisaties.’ Oosenbrug noemt het wisselgeld.

Maatschappelijke onrust
Toch heeft Oosenbrug hoop op een goede afloop; de tendens in de maatschappij stemt haar positief. ‘Ik merk dat de maatschappelijke onrust heel groot begint te worden. (…) het is kwakzalverij en ik denk dat iedereen dat ondertussen wel doorheeft. Je bent goed zoals je bent’, besluit ze.

Meer weten over dit onderwerp? Luister onderstaande podcast.
Door Carolien Ronde