Sfeerfoto van BNNVARA

BNNVARA

Voor vrijheid, vooruitgang en verandering

Sahil Amar Aïssa en zijn team van Make Holland Great Again wagen zich aan nieuwe missies om ons land wat mooier te maken. Iedere woensdag om 20:20 op NPO3.

Moeten we onze vakantie gebruiken om leerachterstanden weg te werken?

20 apr 2020
  •  
leestijd 2 minuten
Kassa leerachterstand
In Kassa uitgebreid aandacht voor leerachterstanden wegens corona en hoe ouders denken dat deze moeten worden weggewerkt.

Het zijn stressvolle tijden voor mensen met kinderen. Zij moeten hun drukke baan combineren met lesgeven aan hun kroost. Of hebben een cruciaal beroep en werken zich een slag in de rondte. In het weekend is er dan tijd voor boodschappen, de was doen en het huis op orde krijgen. Tijd voor ontspanning is er nauwelijks, hele families zien reikhalzend uit naar vakantie. Maar die vakantie lijkt in het gedrang te komen. De Onderwijsraad adviseerde het kabinet dat de zomervakantie te gebruiken is om leerachterstanden wegens corona weg te werken.

Onderzoek
Uit een uitgebreide enquête van ouderorganisatie Ouders & Onderwijs en Kassa blijkt dat ruim 40 procent van de ouders zeker weet dat hun kind achterstand oploopt wegens de coronacrisis. Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna een derde van de ouders stelt dat scholen de mei- èn zomervakantie moeten gebruiken om die achterstand weg te werken. Een vergelijkbaar aantal is het daarmee oneens.

Kassa besteedde in de uitzending van afgelopen zaterdag uitgebreid aandacht aan de kwestie. Niet alleen de ouders zijn verdeeld over de vraag of de vakantie ingezet moet worden voor extra scholing, ook de experts zitten niet op één lijn. Geen vakantie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat kinderen minder gemotiveerd raken.

Te gast is Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad. Volgens zijn leden loopt ongeveer 20 procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs achterstand op. Hij erkent het probleem, dat voor elke leerling en elke school anders is, maar ziet niets in het annuleren van de vakantie.

Relativering
Rosenmöller wil de achterstanden niet bagatelliseren, maar vindt enige relativering wel op zijn plaats. Leerlingen zitten gemiddeld van hun vierde tot hun zestiende of achttiende op school, waarin nu vijf weken minder goed onderwijs is genoten. Hij gelooft in de flexibiliteit en kracht van de leerlingen en docenten om in de gehele onderwijsloopbaan de achterstand in te lopen.

Mochten de achterstanden te groot zijn, dan zouden in specifieke gevallen zomerscholen een uitkomst kunnen zijn. Of aanvullende programma’s in het nieuwe schooljaar.

Thuisschoolmaatje
Zelf is hij via thuisschoolmaatje.nl gekoppeld aan een leerling die hij helpt met plannen en organiseren. Het initiatief is opgezet om ook kwetsbare leerlingen succesvol door de coronaperiode te loodsen. De vrijwilligers hebben zo’n drie keer in de week een half uur online videogesprekstijd met hun buddy.

Rosenmöller stelt dat ook de leerkrachten een vakantie verdiend hebben. Het is afwachten of het kabinet in de persconferentie bekendmaakt dat de scholen na de meivakantie weer open mogen. Want langere sluiting betekent nog meer achterstand, waardoor het vraagstuk vele malen complexer wordt…

Meer over:

, ,