Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Debitel weigert nog steeds 'buitenlandse' klanten

21-09-2007
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Stel je bent buitenlander en woont en werkt al jaren in Nederland. En stel je wilt een nieuw abonnement voor je mobiele telefoon. Arthur Laumann koos voor Debitel. Hij heeft een Duits paspoort en identiteitsbewijs en woont en werkt al 8 jaar in Nederland. Bij Debitel kreeg hij geen abonnement, omdat zij alleen in Nederland uitgegeven identiteitsbewijzen accepteerden.
Daarop stapte Laumann naar de Commissie Gelijke Behandeling.
Het ordeel van de Commissie Gelijke Behandeling: Debitel handelde in strijd met de Algeme Wet Gelijke Behandeling. Debitel beloofde hun beleid aan te passen. Laumann wilde weten of hij na deze aanpassing nu wèl een abonnent kon krijgen.
Een dagje winkelen met de Duitse Arthur Lauman op zoek naar een Debitel-abonnement, leverde het volgende op:
Bij drie winkels - waaronder de Debitelwinkel - kreeg hij geen abonnement.
Bij twee andere winkels kon hij met zijn papieren probleemloos mobiel bellen via Debitel. Nog steeds onduidelijkheid dus over de regels.
Uiteraard heeft Radio Kassa Debitel om een reactie gevraagd. Maar ze wilden niet in de uitzending reageren. Ze stuurden ons wèl een verklaring: 
 
Verklaring DEBITEL over acceptabeleid klanten met een niet-nederlands identiteitsbewijs:
"Debitel heeft als regel dat klanten met een eu-paspoort een verblijfssticker moeten hebben. Dat heeft deze mijnheer niet, dus kan hij geen klant worden. Waarom hanteert debitel die regel? Hij wordt geadviseerd door de IND. De regel is om onze bestaande 1 miljoen klanten te beschermen. Wij willen een solide onderneming zijn voor onze klanten en als wij te veel risico lopen dan zijn onze goedwillende klanten degenen die de rekening daar voor betalen.
Debitel shop is ons eigen verkoopkanaal en die hebben het ook goed communiceerd naar mijnheer. Over de andere verkooppunten hebben wij geen controle. Het enige wat debitel kan doen is hen goed informeren, dat hebben wij veelvuldig gedaan, bijgaand ziet u daar het laatste voorbeeld van. Als u wilt weten waarom zij het antwoord hebben gegeven dat ze hebben gegeven dan moet u bij die verkooporganisaties zijn. Ook ons dealercontactcentre wordt uitgebreid geïnformeerd. Voor de volledigheid zullen wij deze informatie nogmaals verstrekken.
Als een andere aanbieder (Vodafone) deze heer wel een abonnement wil geven, dan hebben ze waarschijnlijk een andere ‘policy’ en dat is hun keuze, maar wij hebben de onze."
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!